Wat eet je eigenlijk op een meerdaagse trektocht?

Laten we ten eerste bepalen om wat voor soort trektocht het hier gaat. Voor een huttentocht neem je doorgaans geen eten mee (behalve een snack voor onderweg). Ik ga er in het onderstaande verhaal dus vanuit dat het hier gaat om een meerdaagse tocht, overnachting met tent en koken op een gas- of benzinebrander. Hierbij nemen we voor ongeveer 3-5 dagen eten mee, wat voor de meeste wandeltochten in Europa voldoende is.

OK – Maar wat neem je nou mee?

Je zult dagen lang sleuren met de zware rugzak, totdat je weer een winkel tegenkomt. Het gewicht is dus zeer belangrijk: gedroogde maaltijden en hoogcalorische maaltijden zijn het devies! Er zijn diverse soorten gedroogd maaltijden te krijgen, bij gespecialiseerde buitensportzaken maar ook in de supermarkt of Action. Pasta’s, rijst, soepen, eenvoudige gerechten. Ik kijk altijd naar de voedingswaarde per 100g. Soepjes vallen dus af, althans als volledige maaltijd. Ik neem echter wel altijd een soepje mee: het vult aardig en vult de verloren zouten goed aan.

Maar laten we dit iets nauwkeuriger bekijken, namelijk per dagdeel:

Ontbijt: water met havermout (brinta, erg licht en het vult goed) en melkpoeder. Water haal ik meestal uit de bergrivier en ik doe hier een aantal druppeltjes Hadex Care Plus in. Dit zijn desinfectiedruppeltjes (chloor) en maakt enkel bacterien en virussen dood – geen eencellige organismes. Als het water sterker vervuild is moet je een filter gebruiken! Neem hierbij nog een pakje “hartkeks” (125g, 541kcal) Het ontbijt is op deze manier ongeveer 175 gram (drooggewicht).

Lunch: vrijwel altijd bij een berghut en neem ik niet mee. Ik neem crepes mee voor als er geen berghut voorhanden is. Pakje weegt 200 gram en bevat ~1200 kcal.

Tussendoor: ik neem altijd een flinke zak studentenhaver of nootjes mee. Dit loopt tegen de 700kcal per 100 gram en met een zak van een halve kilo heb je dus genoeg calorie beschikbaar voor een goede dag (als je alleen noten zou eten).

Avondeten: gevriesdroogde rijst of pasta, zakje soep. Dit is nog eens 150 gram per dag. In deze zakken kun je kokend water gieten, even laten staan en opeten. Let op dat dit slechts 600kcal per maaltijd zijn. Neem echter ook lekker een toetje mee: 70 gram per zakje en nog eens 300kcal.

Met bovenstaande indicatieve waardes heb je het volgende per dag:

Ontbijt: 800kcal | 175 gram * 3 dagen
Lunch: Zelf regelen | 1 pak crepes “noodgeval” 200 gram

Tussendoor: 800kcal | 500 gram (voor 3 dagen)

Avondeten: 900kcal | 220 gram * 3 dagen

Totaal energie: ongeveer 3000kcal per dag
Totaal gewicht: 1900 gram, plus in mijn geval nog poederkoffie (Nescafe Gold)

Hoe zwaar wordt mijn rugzak dan?

Het staat als een paal boven water dat rondtrekken en voorzien in je eigen eten en tent een grote impact heeft op het gewicht van de rugzak. De tent, slaapzak en mat wegen natuurlijk al een paar kilo, maar ook de brander, pan, brandstof en de maaltijden. Al met al schat ik dat zelf koken 4kg extra gewicht met zich meebrengt en rondtrekken met rugzak, tent en maaltijd in total 8kg zwaarder is dan een huttentocht.

Geef een reactie

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work