Mont Blanc Tunnel – kosten 2018

De Mont Blanc vormde honderden jaren lang een obstakel voor de handel tussen de Chamonix-vallei en het Valle d’Aosta. De route is altijd druk bereist en er werd aan beide zijden tol geheven door de diverse kasteelheren. Onderweg liep je ook nog het risico om struikrovers tegen het lijf te lopen. Uiteraard werd de route met het passeren van de tijd en het toenemen van de drukte steeds veiliger, maar de invloeden van het seizoen bleven bestaan: de bergpassen waren het grootste deel van het jaar onbruikbaar en de rest van het jaar onbetrouwbaar. Bovendien was de route erg lang, omdat je ofwel via de Col du Bonhomme en de Col de la Seigne, danwel over de Col de la Forclaz en de Grote Sint Bernhardpas richting Italië moest.

Tegelijkertijd bleef de economische noodzaak voor de gevaarlijke tochten bestaan. In de jaren ’50 van de vorige eeuw besloot men dat hier verandering in moest komen. In 1959 begon men met de bouw van de Mont Blanc tunnel, die uiteindelijk op 16 juli 1965 feestelijk werd geopend. Overigens duurde het vanaf dat moment nog 3 dagen alvorens het eerste gewone verkeer van de tunnel gebruik kon maken.

Vanaf het allereerste moment was de 11.6 kilometer lang en 8.60 meter brede tunnel een succes. De verbinding tussen Chamonix (F) en Courmayeur (I) was beschermd tegen de elementen en kon het hele jaar door gebruikt worden. De ingang van de tunnel is aan beide zijden op ongeveer 1300m hoogte, waardoor er ook in de winter lang niet altijd problemen te verwachten zijn.

De verkeersstroom zwelde aan tot 1.800.000 voertuigen per jaar of 5.000 per dag, tot het noodlot toesloeg: 24 maart 1999 gebeurde er een vreselijk ongeluk in de tunnel, waarbij een Belgische vrachtwagen beladen met meel en boter in brand vloog. De sterke ventilatoren die normaliter de dampen naar buiten blazen fungeren nu als ventilator om het vuur aan te wakkeren en een waar inferno ontstond. 41 mensen verloren het leven in de tunnel.

Uit de onderzoeken naar de brand is een aantal dingen gebleken die allemaal bijdroegen aan de schaal van de ramp. Er was sprake van een gebrekkige communicatie tussen de Italiaanse en Franse zijde en er was slechts één tunnelbuis. Dit laatste is nog altijd het geval, maar tegenwoordig zijn de communicatieproblemen de wereld uit: er is een bedrijf opgericht wat in zijn eentje verantwoordelijk is voor de tunnel, waardoor iedereen dezelfde taal spreekt en dezelfde veiligheidscursussen heeft gevolgd. Ook is er strenger toezicht op het maximaal aantal voertuigen dat tegelijkertijd in de tunnel mag zijn en hangen er camera’s om toezicht te houden op afstand tot de voorligger en de maximum snelheid. Sinds kort (2017) is er ook weer grenscontrole.

Belangrijke regels in de Mont Blanc tunnel

1-Zorg dat je auto in goede technische staat is en er voldoende brandstof aanwezig is. (LPG melden bij de operator, kost niets extra)
2-Luister naar de radio
3-Houd je aan de snelheid (min. 50km/h, max. 70km/h)
4-Houd afstand: minimaal 150 meter, ofwel de afstand tussen 2 blauwe lampen in de tunnel
5-Houd 100m afstand bij stilstaand verkeer
6-lees de matrixborden boven de weg goed
7-Wanneer de slagboom naar beneden is of het verkeerslicht op rood: stoppen!
8-In geval van nood: parkeer de auto in een pechhaven, motor uit. Als dit niet mogelijk is zo dicht mogelijk tegen de muur. Doe altijd je alarmlichten aan en ga naar de dichtst bijzijnde SOS-telefoon om de meldkamer op de hoogte te brengen.
9-Bij brand: stoppen, motor uit, alarmlichten aan. Zoek zo snel mogelijk een (groene) brandbunker. Probeer andere mensen te helpen en beginnende branden te blussen. Blusapparatuur is iedere 100m geplaatst bij de SOS-telefoons.

Kosten van de Mont Blanc tunnel Chamonix – Courmayeur (prijspeil: 2018)

  • Motor, enkele reis: 29.40 EUR, retour 36.90 EUR
  • Auto (max. 2m hoog), enkele reis: 44.40 EUR, retour 55.40 EUR
  • Auto met caravan, campers, busjes, enkele reis: 58.80 EUR, retour 73.90 EUR

Kosten van de Mont Blanc tunnel Courmayeur – Chamonix (prijspeil: 2017)

  • Motor, enkele reis: 29.90 EUR, retour 37.50 EUR
  • Auto (max. 2m hoog), enkele reis: 45.20 EUR, retour 56.30 EUR
  • Auto met caravan, campers, busjes, enkele reis: 59.80 EUR, retour 75.10 EUR
  • Meer informatie over veiligheid en kosten: Officiële website tunnel

One comment

Leave a Reply